Otsailak 5, AGATE DEUNA
Otsailak 4, AGATE DEUNA
BEZPERA
Nondik dator Agate
Deuna ospatzeko ohitura?
Agate Deuna, Dona Agata edota Santa
Ageda, santa eta martiri kristauaren eguna otsailaren 5a bada ere, Euskal
Herrian erritual guztiak bezperan egiten dira. Euskal Herri osoan ospatzen da,
baina Bizkaian sekulako indarra du jai honek, Arratiako abesbatza izanik
ospetsuena. Euskal kristau tradizioari jarraituz, San Migel litzateke Euskal
Herriaren zaindaria, irailaren 29an ospatzen da bere jaia, eta Agate Deuna gure
zaindarisa. Santa Ageda bezpera dugu, Euskal Herriko eguna, etxe guztiak
kantuz pozteko aukeratua duguna -dio gure geografiaren
luze-zabalean zabalduen dagoen kopletako batek.
Historiak esaten duenez, Agate Deuna siziliarra omen zen, 230. urtean jaioa.
Oso neska ederra zenez, Erromak Sizilian zuen Quinciano izeneko gobernadore
paganoak Agateren amodioa lortu nahi izan zuen. Agate, berriz, kristau
sutsua omen zen, eta ez zuen Quincianok ezkontzeko egin zion proposamena
onartu. Gobernadoreak oso gaizki hartu zuen neskaren ezezko erantzuna eta amorruz
bete zen. Agate kartzelan sartu, eta borreroen esku utzi zuen tortura zezaten.
Bularrak moztu egin omen zizkioten eta hogeita bat urte zituela, hil zen 251ko
otsailaren 5ean. Kristauentzat neskato hau izan da Europako mendebaldean izan
duten lehenengoetako birjin martiria.
Eta zer egiten du santa
siziliar honek Euskal Herrian? Eta holako indarraz, gainera!
Erantzuna ez dago argi. Batzuek diotenez, marinelek eta itsasgizonek ekarri
zuten neska honen historiaren berri euskal portuetara, eta hortik zabaldu omen
zen gure lurralde osora. Baliteke hala izatea. Badira, berriz, jai hau asko ere
zaharragoa dela esaten dutenak. Hauen ustez, neguko solstizioaren
ondorengo jaietako bat izan liteke eta otsailean oraindik lo dagoen lurra esnatzeko
erritmopean errito zaharrekin loturik legoke: gogora dezagun nola jotzen
den lurra makilaz. Hauek diotenez, bazen jai zahar bat egun horietan, eta
kristauek Agate Deunaren tradizioa
ezarri omen zuten tradizio jentil zaharraren gainean, Eguberri egunean
Kristoren jaiotza, edota udako solstizioarekin, san Joanen eguna jarriaz, egin
zuten bezalaxe. Nork daki!
Dena den, sineskeria eta kondaira asko dago jai honen euskal usadioan: esan
oi da ahuntz edo katu itxuraz agertu izan zaiela gaizkile bat edo besteri bere
zigorra emanez hauei egindako gaiztakeriengatik. Bestalde, Nafarroako Ablitas
herrian uste zutenez, Agate Deunaren bezperako gauean banatzen omen ziren hurrengo
urte osorako ekaitzak. Era berean, garai batean, baserri giroan, Agate deuna
mundura umeak ekarri berri zituzten emakumeen zaindaria izaten zela diote, eta
ume jaio berriari esnerik eman ezin zioten amek, santa horri eskatzen ziotela
laguntza. Hainbat herritan, jai hau, biziki loturik dago inauteriarekin. Herri
askotan, bezperako gauean, elizetako ezkilak jotzen zituzten eta nekazariek
zahato zaharrak erre eta gero errautsak bildu eta baso eta soroetan zabaltzen
zituzten suteak eta izurriak aldentzeko.
Antzina, gauez abesten ziren Santa Ageda koplak eta mutil gazteak bakarrik
ibil zitezkeen gau horretan kantari, baina XX. mendeko azken hamarkadetan jai
hau emakumeentzat eta adin guztietako jendearentzat zabaldu zen.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina